Magazín

Päť tipov pre neziskovky, ako nemať punk vo financiách

Expertka na účtovníctvo Jaroslava Lukačovičová v novej knihe radí, ako sa nepopáliť pri financovaní neziskových projektov.

Jaroslava Lukačovičová
Lucia Matejová
Lucia Matejová
04. júna 2022

Jaroslava Lukačovičová nedávno vydala už piatu publikáciu o financovaní mimovládnych organizácií. Jej „Šlabikár financií pre neziskovky“ je určený pre všetkých tých, ktorí pôsobia v neziskovom sektore a chcú mať svoj rozpočet pod kontrolou.

„Moje predošlé publikácie boli hlavne o účtovníctve, no potom prišla potreba napísať knihu, kde by boli všetky užitočné informácie o financovaní neziskoviek pokope. Spoločne s odborníčkou na finančný manažment Gabikou Zúbrikovou a Pavlom Krajčim, špecialistom na verejné obstarávanie, sme dali dokopy tento šlabikár, kde sme, dúfam, obsiahli celú túto tému,“ vysvetľuje Jarka.

1. Vyberte si správny typ mimovládnej organizácie

Občianske združenie, nadácia alebo neziskovka? Prvým dôležitým krokom je výber správneho typu mimovládnej organizácie. Existuje totiž niekoľko druhov a každý v praxi funguje odlišne.

Na začiatok preto Jarka odporúča spýtať sa samých seba, aký je cieľ organizácie. Chce prerozdeľovať fondy, žiadať o granty na projekty alebo získavať peniaze, z ktorých budú ďalej podporovať napríklad ľudí zasiahnutých živelnými katastrofami?

„Bežne sa stretávam so situáciou, že niekto založil klasickú neziskovku s tým, že bude ponúkať verejnoprospešné služby a potom v nej chcel vyberať členské. To sú veci, ktoré sa proste bijú a treba na to dávať pozor,“ upozorňuje Jarka.

2. Zvážte svoje sily tak, aby ste neblokovali peniaze iným

Predtým, než sa s mimovládkou rozhodnete uchádzať o granty, zvážte, či viete, na čo použijete získané peniaze a či stíhate termín, do ktorého ich musíte využiť. Neziskovky si často „pre istotu“ podajú viaceré žiadosti o granty, lebo nevedia, ktoré z nich im schvália. Niekedy však získajú viac grantov na projekty, než sú schopné zrealizovať.

„Nemyslím si, že to robia úmyselne, no jednoducho neodhadnú svoje možnosti. Keď však získané peniaze nedokážu vydokladovať, musia ich vrátiť a takto sa blokujú iné projekty, ktoré by ich potrebovali viac,“ vysvetľuje Jarka.

Jaroslava Lukačovičová
Jaroslava Lukačovičová

3. Nebojte sa charitatívnej reklamy

Mimovládky sa od firiem líšia okrem iného aj v tom, že sú financované viaczdrojovo – cez granty, členské príspevky, príjmy z vlastnej činnosti či 2 percentá z dane. Málokto však získava prostriedky vďaka charitatívnej reklame.

„Je to veľmi vhodné pre oba sektory – neziskový aj podnikateľský. Podnikateľ alebo spoločnosť môže neziskovke darovať honorár do výšky 20 tisíc eur ročne, ktorý je možné využiť rovnako ako 2 percentá z dane od podporovateľov. Tieto peniaze sú pre organizáciu oslobodené od daní. Na druhej strane, podnikateľ, ktorý ich poskytne, ich má v celej výške v nákladoch. Takže spokojné sú obe strany,“ hovorí finančná manažérka Bystrín.

4. Konzultujte svoje finančné kroky s odborníkmi

Najviac chýb organizácie robia pri zúčtovaní peňazí. „Nie je to len o tom: že „Hurá získali sme peniaze na náš projekt!“ Najprv si treba prečítať podmienky, špecifiká použitia financií a držať sa zmluvného vzťahu. Všetky peniaze z grantov musia byť zúčtované a pekne na kôpkach. Jednoducho, základ je mať poriadok vo financiách,“ vraví Jarka.

Mimovládkam odporúča konzultovať svoje kroky s úradníkmi alebo finančnými manažérmi, a to pred každým uzatvorením zmluvného vzťahu alebo realizáciou aktivít. Mali by si zistiť, či sú ich výdavky v danom momente oprávnené, aby neskôr nemali finančné straty.

„Hodina poradenstva s odborníkom je efektívny čas. Môžete sa tak vyhnúť plaču nad daňovým priznaním. Je dôležité naučiť sa aspoň základy finančného manažmentu. Šetrí to čas, a najmä peniaze.“

Odborné konzultácie sú podľa nej nevyhnutnosťou vždy, keď mimovládka začne hospodáriť s cudzími peniazmi, a teda aj pri peňazí zo zbierok či dvoch percent z daní.

5. Prichádzajte s nápadmi, ktoré sú šité na mieru tej-ktorej výzvy

Podľa Jarky to pri získaní grantov majú o niečo jednoduchšie známe a dlho pôsobiace organizície s dobrými referenciami. Aj začínajúca mimovládka však môže tromfnúť ostatných, ak sa prihlási so zaujímavým a dobre premysleným projektom.

„Ak chce začínajúca neziskovka zaujať donorov, musí ich osloviť na základe vypracovaného projektu, ktorý bude mať hlavu, pätu a presne popíše, kam pôjdu financie. Donori chcú vidieť, ako sa rozpočet využije a či majú s neziskovkou spoločnú filozofiu fungovania. Všetko treba mať do detailov premyslené a treba byť pripravený na otázky ku grantu. Projekt tiež musí byť napasovaný do schémy výzvy. Tu pozor – nie každá výzva je pre každú neziskovku!“ uzatvára skúsená finančná manažérka.

Šlabikár financií pre neziskovky
Šlabikár financií pre neziskovky
Jaroslava Lukačovičová, Gabriela Zúbriková, Pavol Krajči
Kúpiť