Študenti, ktorí sa rozhodli zredukovať spotrebu plastov pri nakupovaní
Maroš Mariančík a súrodenci Andrea a Jakub Lengvarskí založili značku Plastňe zameranú na nákupné tašky a potravinové vrecká s dizajnom slovenských prísloví okorenených o eko témy.
„Uvedomili sme si, koľko plastu spotrebujú ľudia pri bežnej návšteve obchodu. Je jedno, či kupujú pečivo, ovocie alebo zeleninu – všetko sa zvykne baliť do plastových sáčkov, ktoré po návrate domov väčšinou skončia v koši. Takto sa denne vytvorí extrémne množstvo zbytočného odpadu. Naše Plastňe vrecká stačí raz za čas vyprať a sú použiteľné niekoľko rokov.“
Andrea s Marošom sa počas strednej školy zúčastnili šesť mesačného programu Inoveum, ktorý pomáha študentom rozbehnúť ich podnikateľské nápady. Ten ich bola krabička na jedlo, na ktorú dostali grant. Vo fáze vývoja prvej vzorky, si však začali uvedomovať, že s ich finančnými prostriedkami je takmer nemožné vyrábať krabičku v rozumnom náklade. Produkt preto diametrálne zmenili, no cieľu – redukcii plastov - zostali verní.
„Rozhodli sme sa založiť značku Plastňe zameranú na nákupné tašky a potravinové vrecká zo stopercentnej bavlny s dizajnom slovenských prísloví okorenených o eko témy. Prečo práve príslovia? Pretože nám už roky pripomínajú všeobecne platiace pravdy z mnohých oblastí života. Len na životné prostredie sa v minulosti akosi pozabudlo. Tak sme sa v Plastňe rozhodli túto chybu napraviť. Do nášho dvojčlenného tímu sa vtedy pridalo aj moje dvojča – Jakub,“ vysvetľuje Andrea.
Od pôvodného plánu s krabičkou na jedlo po súčasný projekt ubehli takmer štyri roky. Medzitým stihli zmaturovať a každý odišiel študovať na univerzitu do inej krajiny. Od komunikácie s výrobcom, cez organizáciu fotenia až po vývoj e-shopu to bol pre nich beh na dlhú trať s niekoľkými prestávkami. Spätne to však vnímajú ako výbornú školu života.
„Potom, ako sme definitívne odbočili od krabičiek k taškám a vreckám, sme sa museli rozhodnúť, v akých veľkostiach ich chceme vyrábať. Vedeli sme, že vrecká budú určené najmä na pečivo, ovocie a zeleninu, no nevedeli sme odhadnúť rozmery. Tak sme merali bochníky chleba, vážili ovocie aj zeleninu, a rozmýšľali, koľko papriky si môže kúpiť naraz priemerný zákazník.“
Po dlhom prieskume trhu a možností, kde vrecúška vyrábať sa im potvrdilo staré známe: „všade dobre, doma najlepšie“. Nadviazali spoluprácu s firmou, ktorá sídli v Smižanoch – malej spišskej dedine, odkiaľ Andrea a Jakub pochádzajú. Vrecká sú šité z kvalitného kepru vyrobeného v Európskej únii. Potlač sa robí v Smižanoch, kde sa vrecká aj skladujú.
„Okrem predaja výrobkov sme na našej stránke plastne.sk spustili sériu rozhovorov, v ktorých publiku predstavujeme zaujímavé osobnosti z rôznych sfér ekológie. Nešlo nám len o biznis s taškami. Chceme byť platforma, ktorá reprezentuje generačný posun k uvedomelému životnému štýlu.“
Do budúcna sa chcú sústrediť na slovenský trh, zvyšovať počet e-shopov a časom aj kamenných predajní. „Začiatky boli síce náročné, no zároveň to bola najdynamickejšia časť. Pokračovať, udržať sa a rásť je však oveľa ťažšie. Preto čím viac ľudí s našimi vrecúškami v obchodoch uvidíme, tým väčšiu motiváciu do budúcnosti nadobudneme.“
Viac o nápade nájdete na plastne.sk.
„Projekt ‘Bystriny – sieť aktívnych občanov’ je podporený z programu ACF – Slovakia, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2014-2021. Správcom programu je Nadácia Ekopolis v partnerstve s Nadáciou otvorenej spoločnosti Bratislava a Karpatskou nadáciou“.