Magazín

Marek Majerčík a Jakub Matlovič: Dobrovoľníci, ktorí dostali informácie o duševnom zdraví do tried po celej krajine

Marek a Jakub chceli prispieť k osvete o duševnom zdraví. Ponúkli preto svoj čas a expertízu neziskovej organizácii Ipčko, ktorá poskytuje psychologickú pomoc mladým ľuďom.

Marek Majerčík a Jakub Matlovič
Nicol Rácová
Nicol Rácová
1. októbra 2023

Obaja sú čerství absolventi trojročného líderskeho programu združenia Nexteria. Navštevujú ho motivovaní študenti, ktorí túžia ostať na Slovensku a meniť ho k lepšiemu. V poslednej fáze programu účastníci pracujú na vlastných užitočných projektoch.

Marek sa venuje digitálnemu marketingu, Jakub je zas študuje produkciu. Tieto zručnosti chceli využiť aj pri práci na projekte. IPčko si vybrali, pretože chceli skúsiť náročnejšie témy – a duševné zdravie pre nich témou je.

Na začiatku si spravili prieskum, v rámci ktorého sa rozprávali s mládežou aj s odborníkmi. Okrem toho vytvorili produkčný tím, navrhli dizajn, myšlienku a web kampane, zohnali amatérskych hercov, influencera Selassieho, techniku či priestory. Prípravy im trvali vyše roka.

Počas prieskumu zistili, že veľa mladých ľudí kladie veľký dôraz na úspech a výkon. Ak ich výkon nie je taký, ako si ho predstavujú, prepadnú ich výčitky alebo pocit menejcennosti. Jednoducho, majú strach zo zlyhania, boja sa samoty a budúcnosti.

„Častokrát sme sa stretli s tým, že mladí sa nechcú zdôveriť rodičom, pretože tí reagujú slovami, aby sa z toho pocitu išli vyspať – veď sú predsa v poriadku. Potvrdili nám to aj psychológovia a psychiatri. Povedali dokonca, že niektoré situácie prerastajú až do momentu, keď musí byť mladý človek hospitalizovaný,“ vysvetľuje Marek. Až vtedy si podľa neho niektorí rodičia uvedomia, že dieťa nemali ignorovať.

Dvojica si tiež všimla, že téma mentálneho zdravia je pre mladých ľudí stále tabu. Ak sú v skupine, pred ktorou chcú vyzerať dobre, často sa o duševnom zdraví hanbia hovoriť. „Keby som sa vrátil desať rokov dozadu a sedel by som na ich mieste ja, tiež by som nebol odvážny. Nevykrikoval by som, že chodím k psychologičke, pretože by som nechcel, aby klesol môj spoločenský status v skupine,“ vraví Marek.

Kampaň oficiálne predstavili jedenásteho septembra pri príležitosti Svetového dňa prevencie samovrážd. Keď si Marek chystal svoju reč, jemu blízka osoba sa ho spýtala, či naozaj bude verejne rozprávať o tom, že navštevuje psychológa a či nemá strach zo straty klientov. „Povedal som si, že ak o tom nebudem hovoriť ja – teda človek, ktorý má s terapiou pozitívnu skúsenosť –, tak kto iný?”

Informácie o tom, aké dôležité je starať sa o svoje duševné zdravie, sa im podarilo dostať

medzi ôsmakov a deviatakov v stopäťdesiatich triedach po celej krajine. Kampaň v hodnote asi 20-tisíc eur sa im až na tlač materiálov podarilo spraviť zadarmo. Ako ale vravia, bez množstva ľudí okolo by to nedali.

„Viacerí z tímu sme sa stretli s tým, že sme potrebovali psychologickú pomoc. Aj preto chcel každý prispieť tým, čo vie a najlepšie ako to vie, bez nároku na honorár,“ vraví Marek.

Viac o kampani nájdete na webe.

Páči sa vám, čo robíme? Podporte nás sumou jednej kávy či obeda, pomôžete nám tým pokračovať v aktivitách.

Séria malých-veľkých príbehov pripomína, že i zdanlivo drobné a často prehliadané aktivity posúvajú našu krajinu k lepšiemu.